The amazing south

20 maart 2019 - Sneek, Nederland

(ja ik ben inderdaad al 2,5 week thuis 🙈)

Mijn laatste blog van NZ ☹️

Time flies when you're having fun! En in dit geval ging het nog veel sneller. Na Marahau zijn we vertrokken naar Franz Joseph met de beroemde Fox Glacier. We zaten in een mooi backpackers resort in een omgeving met hoge bergen. 's avonds was er een white and tight party in de kroeg en hebben we daar een leuk feestje gemaakt. De volgende dag gingen de meesten de helikopter vlucht naar de glaciers maken maar ik had daar het geld niet voor over dus ben ik lekker alleen de mooie natuur in gegaan.

De volgende dag vertrokken we naar Wanaka. Onderweg stopten we bij mirror-like Lake Matheson wat heel mooi was met grote bergen en gladde meren, waarin de bergen werden weerspiegeld. Toen we Wanaka in reden zagen we unieke omgevingen met goudgele heuvels en prachtige grote en blauwe meren. Hier verbleven we 4 nachten. We hebben hier erg mooi gewandeld en een zonsondergang bekeken vanaf een bergje met heel mooi uitzicht over Wanaka. Ook hebben we een dag mounten bikes gehuurd om nog wat meer van Wanaka te ontdekken. We zijn een meer en rivier gevolgd en hebben weer ontzettend genoten van de omgeving met de  groene en gele heuvels en het blauwe water. Eenmaal terug in het stadje vonden we wel dat we een drankje hadden verdiend. Daar ontmoetten we een man van middelbare leeftijd waar we een gezellig praatje mee hadden en hij vertelde over dat hij in Wanaka woont en een kunstenaar is, en dat er een exhibition was van zijn kunstwerken. Hij nodigde ons uit om de volgende dag met hem mee te gaan om zijn kunstwerken te zien en gezellig een dag met elkaar door te brengen. Ook konden we bij hem overnachten. Dit klinkt heel gek om bij een vreemde op dit voorstel in te gaan, maar omdat we alleen nog maar positieve dingen en mensen hadden mee gemaakt in NZ, en omdat we open stonden voor verassende wendingen in ons backpackers avontuur (+ de drankjes die we hadden gehad) hebben we toch het voorstel geaccepteerd! De volgende dag hadden we toch wel onze bedenkingen. Wat nou als.... Maar na een research op het internet bleek dat hij wel was wie die zei dat hij was 😉. En het was super gezellig! We hebben de kunst op een prachtige locatie gezien met groene heuvels en uitzicht op het Wanaka meer en daar een picknick gehouden met wijn. Smiddags gezwommen en gekajakt (en ik verdwaalde uiteraard weer want ik kon niet meer de plek terug vinden waar wij zaten, pas na een uur heen en weer peddelen... ). 's Avonds BBQ gehad met ondergaande zon in zijn tuin met uitzicht op de bergen. En Megan en ik hebben heerlijk geslapen in een 2 persoons bed zonder interference van de kunstenaar😜.

De volgende dag bracht hij ons keurig waar de bus weer ging vertrekken... En wel naar Queenstown: the capital city of adrenalin waar het bungee jumpen is uitgevonden!  Het is een hele leuke en levendige stad aan een groot meer en omgeven door bergen. Je hebt daar veel jeugdige bezoekers en het uitgaansleven scheen daar ook erg de moeite waard te zijn. Dat moest natuurlijk even getest worden! We hadden daar maar 1 nacht omdat we een nacht langer bleven in Wanaka. Gelukkig kwamen we later nog terug voor 2 nachten waarin we grote avonturen beleefden. Maar eerst gingen we (met een kater) helemaal naar the deep south!

Die middag deden we een boottocht door Milford Sound, ook wel the eighth wonder of the world genoemd: enorme steile bergen / fjorden die uit het water staken met ontelbare watervallen. Zie de foto's!  De volgende dag vertrokken we met de ferry van het zuidelijkste punt van NZ naar Steward Island. De plek die het meest dichtbij de zuidpool ligt (gelukkig was het niet koud daar), en ook de plek waar de beroemde Kiwi vogel leeft + de plek waar je de meeste kans hebt om hem te zien. Maar dan wel in de nacht. Dus in de nacht zijn wij op zoek gegaan over het eiland heen met een zaklampje, en met succes! Helaas geen foto van genomen. Maar je kunt de vogel Googlen😛.

De volgende dag gingen we al weer terug om voor de 2e keer naar queenstown te gaan🤩. We kwamen laat aan en de volgende dag hadden Megan en ik om 10:00 uur de Nevis swing op de planning staan! De grootste van de wereld. Dus wij gingen braaf op tijd op bed en zijn de volgende dag met een ander vriendinnetje naar ons grote avontuur gegaan. Eenmaal daar stonden we in een cabine heel hoog boven een ravijn. Als je hoogtevrees hebt was het al niet leuk om daar te staan haha. Ik had er super veel zin (Megan ook maar die was iets banger😛) en het was echt geweldig! De foto's en video's zeggen genoeg! Toen we daar waren zag ik ook dat er een Catapult bungee jump was. Zodra ik die zag wist ik dat ik die MOEST gaan doen! En voor 75 dollar extra op de zelfde dag als de swing was de keuze snel gemaakt. Een half uur later werd ik in een tuigje opgetakeld en weggeschoten... WAUW!! Echt een geweldige ervaring! Eenmaal terug hebben we ons zelf getrakteerd op de beste burger van NZ, de Furger burger, super lekker! Dit op een kleedje aan het meer en in de zon opgepeuzeld. Genieten! Ook had ik al een tijdje in mijn hoofd om wat piercings in mijn oor er bij te laten zetten. Ik dacht, wat is nou een betere plek dan in de city of adrenalin! Een kwartier voor sluitingstijd had ik een goede piercer opgezocht en ben ik 2 juweeltjes rijker😎 (sorry mam).

Omdat Megan en ik te laat waren met onze laatste overnachting te regelen in Queenstown en omdat het de drukste stad is hadden we geen slaapplek. De piercer had ons nog een slaapplek aangeboden maar eigenlijk hadden we ons er al bij neergelegd en was ons plan om de hele nacht op stap te gaan en de volgende ochtend in de bus te gaan slapen.  Na een leuke salsa avond waarin we allemaal professionele danspartners uit het niets kregen en aardig wat pasjes bij geleerd hebben zei onze andere vriendin dat ze nog 2 lege bedden in haar hostelkamer had. We moesten alleen met een goede smoes langs de receptie komen. We hadden smiddags onze grote backpack al achterin een kroeg gedumd naast dat hostel en hebben al bluffend verteld wat ons kamernummer was en ons langs de receptie weten te werken. Dom geluk! Na dus een gratis overnachting en een gratis ontbijt van het hostel die altijd in de kroeg er naast wordt gehouden, hebben we onze grote backpack daar opgehaald en zijn we weer met de bus vertrokken! Goed geregeld dacht ik zo haha.

Na een kort nachtje vertrokken we naar Mount Cook. wat een prachtige plek is dat! 1 van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Onderweg zagen we meest heldere lichtblauwe meren die je je maar kunt voorstellen! Eenmaal daar hebben we een (gelukkig niet steile) 2 uur lange wandeling gemaakt langs enorme bergen, de ene groen, de andere geel en weer een ander met sneeuw en ijs. Ook liep er een rivier langs wat uitmondde in een meer waar ijs in dreef, terwijl wij gewoon in zomerkleren daar konden lopen. Sommigen gingen zelfs in het water op een ijsschots zitten voor de foto! En op de achtergrond zag je de beroemde Mount Cook, de hoogste berg van het zuiden met sneeuw bedekt (zie de foto's😍😍). We sliepen in een mooi resort midden in de prachtige natuur en met een bad op kamer. Kon ik eindelijk mijn vieze zandvoeten even helemaal schoon weken.  's nachts hadden we de wekker nog  gezet om de sterren te bekijken omdat je ze op die plek heel duidelijk kon zien. Helaas was het die nacht niet zo indrukwekkend dus waren we na 10 minuten ook weer lekker in ons warme bed.

De volgende dag vetrokken we naar Peel Forest, "the base of the southern alps". Hier hebben we lekker gerelaxed en de dag erna stond er voor de meesten een wild water rafting spektakel op het programma. Omdat ik dit te duur vond ben ik voor de 3e keer gaan paardrijden haha😅. Het was weer prachtig en ook door bekend gebied waar opnames van lord of rings zijn gemaakt. Maar achteraf toch wel een beetje spijt dat ik het raften had gemist! Dezelfde dag zijn we naar Christ Church vertrokken, een stad waar in 2011 een grote aardbevingen is geweest die een groot gedeelte van de stad heeft verwoest, en waar ze nog steeds mee bezig zijn het op te bouwen. Een oud collega van de thuiszorg woont daar tijdelijk en had mij uitgenodigd daar een nachtje te slapen. Ze heeft mij getrakteerd op een etentje en ik heb heerlijk gebruik kunnen maken van mijn eigen schone badkamer, slaapkamer en wasmachine. Daar knap je van op!

De dag erna vertrokken we naar het noordoosten van het zuidereiland: Kaikoura: een klein plaatsje aan de kust waar je veel pinguïns, zeehonden, dolfijnen en zelfs orka's en walvissen kunt spotten! De oostkust in het zuiden is een stuk wilder qua water, heel mooi om te zien. En inderdaad hebben we veel pinguïns en zeehonden gezien. Helaas geen dolfijnen enz. want de boot om met zonsopgang te gaan zwemmen met tientallen dolfijnen zat vol😭. Omdat dit (nu echt☹️)  mijn laatste avond met Megan was in NZ hebben we het nog even heel gezellig gemaakt met ons eigen feestje in een jacuzzi van het hostel met een fles cider en muziek. De volgende ochtend hebben we nog een zonsopgang gezien bij de zee (met een kater en jaloezie omdat de anderen nu met dolfijnen aan het zwemmen waren). En daarna moesten we afscheid nemen van elkaar en onze reis samen... Maar gelukkig zou ik Megan later nog in Aus ontmoeten! De volgende 2 dagen heb ik alleen maar gereisd, uren en uren in de bus gezeten en op de boot, terug naar Auckland om mijn prachtige reis te eindigen waar het allemaal begon. Je kunt je voorstellen dat ik niet zo vrolijk gestemd was. En 3 dagen in een drukke stad doorbrengen voordat ik naar AUS kon vliegen zag ik ook niet zitten, dus heb ik mij zelf getrakteerd op 2 dagen Waiheke Island, een paradijselijk eiland wat 40 minuten varen was vanaf de haven van Auckland.  Ik heb daar lekker gerelaxed op het strand, een wijngaard bezocht en wijnproeverij gehad, hele mooie zonsondergang gezien met uitzicht over de bergen en de zee en uren gechilled in een hangmat op het mooie hostel resort met wederom uitzicht op de zee. De laatste dag op Waiheke Island was ook de dag voordat ik om 6 uur 's ochtends met het vliegtuig vetrok. Ik had besloten om niet de laatste nacht in een hostel te slapen aangezien je om 2 uur 's nachts er toch weer uit moet. Ik heb die dag dus zo lang mogelijk op het eiland gezeten en met de 2 na laatste boot om 20:30u (ik wilde mijn geluk niet te veel op de proef stellen😉) ben ik mijn reis begonnen naar het vliegveld. Dat zag er zo uit: bus naar de ferry, wachten, met de ferry naar Auckland, lopen naar de busstop, wachten, met de bus naar het vliegveld, daar uren wachten. 3 uren inchecken, door de Douane, wachten en boarden circus, 4,5 uur in een klein vliegtuigje en nog steeds zonder slaap, uren wachten om over te stappen en nog een 4,5 uut in een vliegtuig met een uurtje slaap...

Om vervolgens in magical Australia te arriveren!!!! Zie mijn volgende en laatste blog😎 die ik vandaag nog ga schrijven, beloofd!

O ja, de foto's zitten helaas wat door elkaar en sommige nieuwe foto's zitten bij de oude, maar het is het echt waard om het allemaal te bekijken! ❤️

Oh en nog iets, sommige foto's hebben uitleg nodig. Dus als je denkt huh hoe zit dit of waarom plaatst ze dit, scrol even verder totdat je de beschrijving van de foto ziet😜.

1. Judith:
    20 maart 2019
    Zo leuk om te lezen weer !!! 😍 en hele mooie en leuke foto's skat!