... and better (and worse)

22 januari 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 15-1 had ik de zeiltrip op de catamaran waar ik al heel lang naar uit had gekeken. We werden verwelkomd door de schipper en zijn vrouw; hele chille mensen en die man was zo'n grappige dude met dreadlocks en een accent waardoor de sfeer meteen erin zat. Het was lekker weer en we vaarden op een catamaran vanaf het strand vlakbij mijn hostel de zee op en zeilden langs de bay of islands. We waren met een leuk klein groepje en konden allemaal op chille zitzakken zitten verspreid over de boot. Ondertussen vertelde de schipper over de verschillende eilanden en de wildlife.  Het was een prachtig gezicht om langs al die mooie eilanden te varen. Sommigen bewoond of privé eilanden en sommigen onbewoond.  Na 2 uren zeilen vaarden we naar een eiland waarop we konden afstappen. Ik ben gaan snorkelen en heb een paar leuke vissen gezien, maar het water was best koud dus ik ben daarna met mijn lunch die ik van hun had gekregen het eiland gaan verkennen. Ik liep de berg op en waande mij zowat in een regenwoud! Super mooie planten en bomen en ontzettend veel verschillende vogels die je alleen in NZ tegenkomt. De geluiden waren zo mooi, als een symfonie van de natuur. Aan de andere kant van de berg kwam ik uit bij weer een strand met een mooi uitzicht op de zee en andere eilandjes. Ik ben daar op een boomstam gaan zitten heb mijn lunch met volle tevredenheid gegeten. Toen ik terug liep wilde ik eigenlijk gaan suppen want dit hadden ze ook als optie op de boot, maar helaas was de tijd al weer om! Het was zo snel gegaan en ik wilde het liefst daar de hele dag blijven.

Na nog 1 duik in het water vaarden we weer terug. Onderweg zag ik iets geks in het water, het leek een eend te zijn maar dan met zijn lichaam onder water. En ineens herkende ik het; een pinguin! Zo cool! Ik kreeg een biertje en vertelde aan de schipper dat ik zelf ook zeil op een klein bootje. Toen heeft hij mij gewoon bijna een half uur laten zeilen op het schip! Het was een sterke wind, windkracht 6 denk ik en het was heel zwaar aan het roer, ik moest continue mijn gewicht gebruiken om de boot recht te houden. Maar het was zo leuk! Later kreeg ik allemaal leuke reacties van de mensen op de boot: hey sailor, good job! Enzovoort. Een geslaagde dag! De volgende dag moesten we het mooie plekje Paihia verlaten en gingen we terug naar de stad Auckland voor 1 nacht om de volgende dag weer met de bus verder te gaan naar Hahei.

En o wat was dit weer een prachtige plek! We zaten in een mooi nieuw resort pal aan het strand en omgeven door bergen. Ik heb ondertussen heel wat sunrises en sunsets gezien vanaf de meest mooie plekken op de bergen met uitzicht op de oceaan, en 's avonds uiteraard met een wijntje erbij. Megan en ik kletsten tot midden in de nacht en bewonderden ondertussen de mooie sterrenhemel die heel helder was.

De dag nadat we in Hahei aankwamen hadden Megan en ik een sunrise kajak tour geboekt. WOW echt niet normaal hoe mooi dit was. Zie de foto's voor bewijs! We vaarden naar de cathedral cove, bekend van de Narnia film en legden aan op dat strand. De 2 mannen van de tour zorgden voor heerlijke koffie en chocolademelk en wij kregen de tijd om de meest mooie foto's te maken. Toen we terug kwamen was het nog maar 9:00 uur (de tour begon 5:30!) en een uur later gingen we met een busje naar de hot water beach. Omdat er in dat gebied onder de grond de aardkorst erg dun is wordt het water onder de grond warm tot heel heet. Wij hebben daar allemaal als bezetenen kuilen lopen graven op zoek naar het juiste plekje, met resultaat! Hoe meer je graaft hoe heter het wordt en we hebben het water zelfs zien bubbelen.

Alsof Megan en ik nog niet genoeg water hadden gezien, zijn we na de lunch nog een hele mooie wandeling gaan maken naar de stingray beach: een afgelegen strandje waar bijna niemand was. Hier hebben we ons de hele middag vermaakt met yoga, acrobatiek in de boom, snorkelen en zwemmen naar de grot. En of dat ook nog niet genoeg was zijn we na het eten de berg opgeklommen om weer de zonsondergang te bekijken. Ons laatste avondje samen want ik ging namelijk 2 nachten ergens anders verblijven.

En nu komt de worse... Ik werd 's nachts hartstikke ziek. Urenlang in ellende buiten gezeten en Eelke, Tirsa en Mama gebeld. Voordeel van het tijdsverschil is dat 2 van de 3 opnamen. Nadat alles er uit was gekomen heb ik een zitzak gepakt en buiten halfjes geslapen (onder de sterrenhemel, dat wel).

Tussen mij en de camping er naast zat een hek waar ik wat tegen aan zat. Hoor ik in eens iemand heel dichtbij wildplassen. Ik zoek diegene, er vanuit gaande dat hij ergens stond. Bleek het een vrouw te zijn die met haar witte billen naar mij toe, nog niet een meter van mij af aan het plassen was en een scheet liet. Ik had mijn hart in mijn keel want het zou echt super gênant wezen als ze er achter zou komen dat ik daar zat en ik was ook bang dat ik ineens weer moest overgeven ofzo. Ook scheen er gewoon een licht op mij. Gelukkig ging ze daarna nietsvermoedend weer de tent in... Ongelooflijk haha.

De volgende dag zou ik bij bekenden slapen van de kerk die ik al 15 jaar niet had gezien en uit NZ komen. Maar ik voelde mij zo min en slap dat ik niet wist hoe ik de hele dag de bus reizen moest overleven, al helemaal omdat ik bij de groep weg ging en met de lokale bus en alles moest. Ik heb toch maar doorgezet en het ging langzaam aan beter. De oude bekenden hebben mij goed verzorgd en ben daar helemaal opgeknapt. Ik heb mijn was kunnen doen en heerlijk alleen in een kamer geslapen. Toen ze mijn klachten hoorden zeiden ze dat ik uitgedroogd was... Ik, die altijd overal een fles water mee naar toe neemt. Ik dronk denk ik tussen de 1 en 1,5 L water op een dag omdat het water zo vies is en ik het vertikte om te betalen voor water. Omdat ik geen hoofdpijn kreeg dacht ik dat het wel mee viel. Nou goed, an other lesson learned! De zondag heb ik de hele middag met de bekenden doorgebracht op het strand op een mooie surfplek. Ik heb daar (weer) iets nieuws gedaan: met een speciale kajak gesurfd. Een aanrader om een keer te doen! We hebben de dag afgesloten met fish and chips op het strand met de ondergaande zon.

Die nacht bleef ik in dat dorpje slapen om de volgende dag te gaan surfen. Bleek dat de enige bus die de volgende dag mij weer naar Rotorua moest brengen al om 9:15 ging... Balen!! Rotorua was de plaats waar ik afgestapt was van de Stray bus om 2 nachtjes ergens anders te slapen. Nu ben ik terug op de plek waar Stray mij over 2 dagen weer meeneemt.

Rotorua is een stad in geometrisch gebied waardoor je hier veel hot water pools hebt waar ze spa's van gemaakt hebben. Op aanrader van een lokal ben ik naar de Polynesian spa geweest. Heeeerlijk! Normaal ben ik niet zo van de sauna's enzo maar dit was buiten met allemaal pools met verschillende temperaturen en mineralen. Kon m'n huidje wel gebruiken na al die verbrandingen.

En morgen.... De hobbiton tour!!!

1. Judith:
    22 januari 2019
    Ten eerste wat kan jij leuk vertellen... (L)
    Super leuk om te lezen.. alsof ik er bij ben haha..
    Maar wat heb je al veel mee gemaakt. En ook weer een hilarisch moment hey hahah geweldig ik zie het echt voor me.
    Verder echt een paradijsje hoor. Lekker genieten skeet. Dikke tut en voorzichtig!
  2. Lida Meijerink:
    Prachtig Ben jaloers op je. Mooie verhalen ook. Je waant je er bij
  3. Heleen Verdikt:
    22 januari 2019
    Wat ziet het er allemaal mooi uit. Lekker genieten, ik doe dat van jouw verhalen.
  4. Loekie:
    22 januari 2019
    Lieve Debora. Wat een prachtig verhaal, ik beleef het helemaal mee! Je bent nog maar 14 dagen weg, maar al zo veel mooie dingen beleeft en gezien, wat geweldig! Fijn dat je bij Ruth en Tui weer lekker opgeknapt bent. Het was een naar idee dat je zo ver weg was en je zo ziek voelde. Ik denk dat je nu echt wel water gaat drinken, ook al is het niet zo lekker! Lekker verder genieten van alle avonturen en het mooie weer! Hier kunnen we genieten van een mooie witte wereld, maar soms echt koud. Protte wille. Memmie
  5. P. Balsters:
    22 januari 2019
    Prachtig, leuke om te horen dat je zo geniet van alles, we vinden het heerlijk jouw verhalen te lezen. wat een belevenis, ga zo door. liefs oma en JohanXXX
    Mooie foto's!!!
  6. Margo:
    2 februari 2019
    Hoi Debora, leuk om je verhalen te lezen. Werkt aanstekelijk! Wil er ook wel naartoe.😄